Sunday 6 May 2012

Ini Bukan Pengakhiran Buat Liverpool



Semalam gua bersesak sesak di bus stop berhadapan KLCC untuk mendapatkan bas bagi menunaikan sebuah janji. Gua janji nak balik rumah bagi menyaksikan final FA Cup bersama adik gua yang juga hardcore Liverpool. Itu jam, gua bersama seorang kawan baik.

Sampai sampai rumah, gua dengan semangat mandi mandi dan bersiap sedia menyarung jersi kelab kesayangan yang gua sanjung sejak 13 tahun dulu. Lu orang boleh kira kira berapa umur gua sekarang. Buat apa nak lepak mamak kalau rumah gua ada HD yang super clear? Jerawat Suarez dan bulu kaki Gerrard pun gua boleh nampak dengan jelas, siap boleh main kira kira lagi.

Awal awal lagi, gua dah dapat rasakan bahawa dua siamang peliharaan Chelsi iaitu Ramires dan Drogba seperti ada aura yang luar biasa dan wisel ditiup tanda sepak mula.

Well, gua dikejutkan dengan goal awal oleh si beruk Ramires seawal minit ke 11. Gua akui, memang silap pemain Liverpool yang begitu leka. Spearing terlepas bola, Enrique pulak seolah olah hilang punca. Reina, seorang goalie yang kini berada di hujung zaman kegemilangannya. Akhirnya, Chelsi lead a goal to nil until end of first half dan gua separuh gila itu jam. Dari sofa ke lantai, lantai ke sofa, dari ruang tamu ke dapur, lalu masuk pulak ke bilik bagi mengupdate twitter. Cilaka.

Start je second half, giliran Drogba si siamang Ivory Coast pulak menyumbat goal. Memang tepat ramalan gua, Drogba ni bahaya sebab dia selalu goal time time final macam ni. Drogba pulak memang banyak kali jadi pemusnah Liverpool tak kira dalam liga, mana mana cup, hatta sejak dia bermain di Marseille dulu pun dia dah mula berkecimpung dalam arena pemusnah Liverpool. Goal kedua memang tak sangka sangka, Reina sepatutnya boleh save bola tu, tapi disebabkan faktor usia barangkali, bola tu bergolek masuk dengan mudah. Mulut gua dah menyumpah nyumpah itu jam.

Big Andy masuk menggantikan Spearing. Dalam hati gua, " Carroll, please do something ". Sungguh gua berharap.

Tackle yang bersih daripada Downing, melorong bola kepada Carroll di hadapan goal. Carroll menyilangkan kaki memperdayakan Terry, si kapten racist. Dengan kaki kiri, Big Andy melepaskan sepakan padu terus ke gawang Chelsi. Cech terkedu, dan kedudukan 2-1. Gua menari menenagkan hati walaupun gua tahu masih belum boleh untuk bergembira. Permainan berbaki 25 minit dan asakan demi asakan terus diberikan oleh Liverpool kepada Chelsi. Player berbaju biru pulak hilang punca itu jam gua tengok sebab Liverpool yang control game dengan corak permainan yang mula bercambah.

" Come on Liverpool ! Come on ! ", itulah jeritan gua secara live dari Ampang.

Kelihatan penyokong Liverpool dan Kenny Dalglish di stadium jugak melaungkan kata kata yang sama untuk menaikkan semangat adiwira adiwira Liverpool di atas padang. Lagu Field of Anfield Road pulak tak payah cakap, sentiasa bergema sejak minit pertama perlawanan lagi.

Final final macam ni, kalau tak timbul kontroversi, memang tak syoklah gua syak. Minit ke berapa, gua lupa nak tengok masa time tu, cross cantik melengkung yang dilakukan oleh Suarez disambut dengan tandukan padu oleh Carroll tepat ke gawang Chelsi. Cech dengan pantas menampan bola keluar semula sebab dia tahu bola tu memang dah melepasi garisan. Penjaga garisan mengesahkan bahawa goal itu tidak dikira dan situasi menjadi tegang. Suarez dikenakan kad kuning kerana membantah keputusan referee. Tapi, bila tengok ulang tayang, memang goal tandukan Carroll tu, bola memang dah lepas line. Cilaka, bila jadi macam ni, semua nak rujuk law yang dikeluarkan oleh FIFA pasal goal ke tak goal. Gua perati sebelum ni, kalau jadi macam situasi ni, memang akan kira goal tak kesahlah team apa sekali pun terutamanya Menyu. Gua gila babi punya sedih itu jam.

Wisel penamat, kelihatan Lampard, Terry dan Drogba menari nari. Gerrard pulak menangis. Sedih gua, kecewa gua. Gua pujuk diri dengan mengatakan Liverpool takde rezeki. Ini bukan pengakhiran buat Liverpool, kekalahan macam nilah yang menjadikan Liverpool lebih kuat masa akan datang. Gua pun tak sanggup nak curang dengan Liverpool, 13 tahun tu gua syak boleh buat 3 4 orang anak jugaklah. Nasib baik Liverpool ni bukan golongan makwe. Keep The Faith and You'll Never Walk Alone.

No comments:

Post a Comment